14 September 2016   -  Tomar - Portugal

Vanmorgen om 8 uur opgestaan en gelijk de zaak ingepakt, het ontbijt ritueel maar eens overgeslagen.

Tegen 9 uur de camping afgereden, de auto getankt ( 1 euro de liter diesel) en nog even langs de supermarkt gereden voor wat zware zaken zoals water, cola en bier.

Na de boodschapjes de snelweg weer op en binnen een half uur waren we bij de grens.

Ik had speciaal deze grens overgang gekozen omdat het 1 van de 4 grensovergangen is waar je je kunt registreren.
De tolweg hier werkt met camera's zodat je geen tolpoortjes meer nodig hebt.
Dus bij het registratiepunt netjes mijn camper tot de witte streep gereden en mijn creditcard in de automaat gestopt.
En ja hoor, even als vorig jaar, één grote fuckup.
Ze hebben mijn kenteken verkeerd gelezen, er staat wel iets op de bon wat er op lijkt maar niet het juiste kenteken.
Dus kon ik nog een speciaal nummer bellen om dat recht te zetten.
Maar na 5 minuten een verschrikkelijk muziekje te hebben aangehoord maar besloten om de zaak te laten voor wat het is.
Vorig jaar heb ik ook geen tol betaald en nooit meer iets van gehoord.
Blijkbaar kunnen ze je wel correct fotograferen als je met 120 km/u voorbij komt maar niet als je netjes stil staat voor een speciaal registratiepunt.

Dusss voorwaarts mars en de snelweg op, bij ieder fotopunt vriendelijk gezwaaid.
De weg was bijna leeg en we zijn ook bijna niemand tegen gekomen.
Een prachtige route met mooi asfalt (waarschijnlijk al door ons betaald) bergje op en bergje af.

In Tomar aangekomen braaf achter de Tomdom aangereden, en ja hoor .... bordje maximale doorgang 2.80 Mtr.
Dus een onmogelijke manoeuvre uit moeten halen om de camper in het straatje te draaien.
En normaal gesproken heb ik dan wat bumperklevers achter mij staan, maar nu had ik dat geluk in het kwadraat .. een ambulance met toeters en bellen.

De camping is een gemeente camping.
Ziet er in eerste instantie wat rommelig en onverzorgd uit, maar is echt een heel leuk veldje
We hebben een prachtig grote plek en het is heel rustig.
Het sanitair ziet er van buiten uit of het van voor de oorlog is, maar binnen is alles keurig netjes.
Het ziet er prima uit en ruikt er naar Lysol en Chloor, dus uitstekend.
De camping kost ook geen drol.

In de avond zijn we het dorp ingelopen wat er ontzettend leuk uitziet.
We hebben nog wat op een terras gezeten, dan kan hier makkelijk een espresso 60 cent en een biertje een Euro.
Daarna zijn we in een Medieval Restaurant terecht gekomen.
Daar hebben we lekker rare biertjes gedronken uit een stenen mok, als ware wij Tempeliers,  en lamskotelletjes gegeten.

Na het eten zijn we vermoeid naar de camping terug gegaan en hebben we nog even wat TV gekeken totdat de luiken begonnen te zakken.