16 Oktober 2017  -  Glyfa - Griekenland

Vanmorgen natuurlijk weer achterlijk vroeg wakker, rond een uur of 5.

Om een uur of 8 was de campingbaas aanwezig en kon ik afrekenen.

Uiteraard werkte de PIN automaat van hem niet en kon ik alleen cash afrekenen, een veel voorkomende klacht hier….die PIN automaten toch … ha ha, cash is altijd beter hier.

Tegen een uur of 9 waren we weer onderweg.

Allereerst weer een prachtige rit gemaakt door de Griekse Pyreneeën richting Kalamata.

Bij Kalamata hebben we een klein stukje tolweg genomen, een prachtige weg met veel EU borden maar geen betalende gebruikers, echt een verademing vergeleken met de binnenwegen. Er zijn hier overigens maar 4 snelwegen in het land. Voor de rest alleen maar binnenwegen van meestal zeer slechte kwaliteit.

Op deze pagina heb ik een filmpje gezet van zomaar een paar opnamen aan elkaar geplakt hoe het hier toegaat op de weg. Geen “incidenten” , maar zo gaat het de gehele dag door. Zo gauw als je een achterligger hebt is het zaak zo snel mogelijk aan de kant te gaan, anders begint men te lichten en te toeteren.

Bij Messine even gestopt bij de Lidl om nog wat kleine boodschapjes te doen voor de komende dagen. Daarna weer aan de rit over de Griekse dreven. Onderweg geen koffietent tegen gekomen laat staan dat we een ijsje of iets dergelijks konden kopen. Dit wordt een bijzonder goedkope vakantie. 50% van het land is dichtgetimmerd en winkels kom je al bijna helemaal niet tegen. Ieder dorp heeft een Malle Pietje winkel die van aspirientjes tot rubber laarzen verkoopt. En uiteraard de Lidl, maar die zijn ook niet dik bezaaid. Als je een supermarkt nodig hebt moet je die gericht zoeken met internet of GPS.

Rond een uur of 3 kwamen we op Ionion Beach aan, deze camping is werkelijk een verademing vergeleken met al die andere vooroorlogse campings die we gehad hebben. Ze zijn allemaal zeker niet slecht maar verkeren wel vaak in slechte staat van onderhoud en er is al jaren niet in geïnvesteerd. Behalve Ionion Beach, daar is redelijk wat geld ingestoken. We hebben weer een keurig plekje met grind en geen stof. Nadat de zaak stond zijn we heerlijk het zwembad ingedoken en voelden we ons gelijk weer een stuk beter. Nog even rustig gezeten en daarna hebben we in het restaurant een Gyros gegeten. Om 10 uur terug in de camper en hebben we nog wat gelezen en ik heb nog wat aan mijn radio gerommeld. Geen tv meer, we staan dik onder de bomen dus de satelliet werkt niet. Verder denk ik niet dat het laat gaat worden. Vandaag bijna 5,5 uur gereden over 200 Km, je moet ogen in je achterhoofd hebben hier.